Skapa leads

Låt CRM-systemet skapa leads åt dig

I förra veckans inlägg gick vi igenom hur dina marknadsaktiviteter kan förbättras genom ett smart marknadsstöd. För att genomföra aktiviteter krävs dock att du har potentiella kunder att skicka dina utskick till. Därför blir leadsgenerering temat för denna veckans inlägg!

Vad är ett lead?
Ett lead är ofta definerat som en potentiell kund. Det är alltså en individ eller ett företag som du fått kontakt med via en marknadsaktivitet, men som ännu inte är en kund. För mig är ett lead första steget i att skapa en möjlig affär.

Hur kan jag skapa leads?
Ett inte helt ovanligt sätt att göra detta på är att kallringa på listor, leta bland gamla kontakter eller jobba igenom resultat från en mässa med målet att hitta nya leads så att du får fler möjliga affärer i din prospektstock. Detta är inte det roligaste arbetet och det kräver ofta mycket tid för att hitta ett bra kvalificerat lead. Det är också en kostsam verksamhet att ringa till en stor mängd individet som kanske inte är intresserade, och kan ibland kännas som en övermäktig uppgift som lätt skjuts på till framtiden.

Internet är idag det stora verktyget för både privatpersoner och företag som letar efter information om produkter eller nya leverantörer. Tänk om du som företag kunde följa vilka som söker efter information om ditt företag och dina produkter? Med dagens verktyg inom Microsoft CRM finns det metoder för att automatiskt generera lead baserad på hur individen klickar på din hemsida eller dina utskick. Du kan själv avgöra när en individ är intressant genom att bestäma utifrån vissa faktorer, exempelvis:

  • Tre besök på er webbplats
  • Klick på länk från utskick till webbplats
  • Nedladdning av produktformulär från webbplatsen

Genom detta verktyg får du inte enbart fler leads utan framför allt leads med högre winrate eftersom de redan är intresserade av er verksamhet.

Ta hand om informationen som du redan har
Idag kan du med ett smart marknadsstöd följa hur mycket och hur ofta en person är inne och söker på dina webbsidor, läser dina utskick, svarar på enkäter, ställer frågor via webbformulär eller anmäler sig till olika seminarier. Detta är en stor mängd information som du redan har idag och en bra källa för leadsgenerering, under förutsättningen att du kan ta hand om all denna information på ett strukturerat sätt.

Med hjälp av moderna verktyg i ditt affärssytem analyseras data helt automatiskt och resultatet blir nya leads som du kan bearbeta. Tänk att vakna upp på morgonen och öppna ditt Microsoft CRM med 5 nya kvalificerade leads utan att du har behövt någonting. Låter det intressant?

Nästa inlägg i artikelserien för tjänstebolag kommer behandla säljstöd och hur ett modernt affärssystem kan förbättra och underlätta din säljprocess.

Marketing Automation, Tjänsteföretag