Arbeta ännu snabbare i Microsoft CRM

Arbeta ännu snabbare i Microsoft CRM

Under hösten skrev jag tre artiklar som fokuserade på hur du som användare kan arbeta snabbare i ditt Microsoft Dynamics CRM genom att undvika onödiga klick. Såhär efter julledigheten finns det kanske mycket som du behöver ta igen, så därför kommer jag i denna artikel gå igenom ytterligare 5 tips på snabbare navigation. De tidigare artiklarna kan du läsa här:

10 snabbare sätt i CRM
Navigera smartare i CRM
Bli ditt mest effektiva jag med Microsoft CRM

Fem tips för att reducera klick i CRM
Dessa tips är framtagna för er som använder Microsoft Dynamics CRM 2015 eller senare. Vissa tips fungerar även på äldre versioner men kan se annorlunda ut.

1. Nyligen visade poster
Genom att använda en av dessa två funktioner så kan du komma åt de senaste posterna snabbt genom endast två klick!
Hovra över en av de två ikonerna som är markerade på bilden nedan, och du får upp en lista på dina nyligen visade poster. Om det finns någon vy eller post som du vill ska stanna kvar under Nyligen visade objekt, hovra över posten och klicka på häftstiftet till höger om rubriken.

Visa din senaste vy i Microsoft CRM

2. Stardard instrumentpanel
Ofta är det en specifik instrumentpanel som du använder mer än andra, kanske till och med uteslutande. Varför då behöva klicka extra varje gång du skall komma åt den? Det behöver du inte om du sätter den som standard.
Välj den instrumentpanel som du använder mest, klicka på Set as default/Ange som standard. Detta går även att göra om du skapat en personlig instrumentpanel. Hur du skapar en egen instrumentpanel kan du läsa om i artikeln Bli ditt mest effektiva jag med Microsoft CRM.

Sätt din instrumentpanel som standard

3. Standard vy
På samma sätt som du kan sätta instrumentpaneler som standard kan vyer hanteras på samma sätt. Välj den vy som du använder mest under respektive entitet (exempelvis Mina aktiva konton under Konton, eller Open Leads under Leads), klicka på stiftet till vänster om vyn för att välja som standard.

Sätt din vanligaste vy som standard

4. Nästa post i vyn
När du har gått in på en post i en vy (exempelvis ett konto i din vy Mina aktiva konton) så kan det vara så att du behöver gå igenom en stor del av den lista som visas och se över flera av dina aktiva konton. Detta kan vara rätt tidskrävande och kräver många klick om du mellan varje konto skall klicka tillbaka till listan. Istället kan du spara klick genom att använda navigationspilarna i det övre högre hörnet. Gå in på en post och använd pilarna för att navigera dig till nästa eller föregående post i vyn.

Navigera till nästa post i vyn

5. Ikon med genväg från skrivbordet
Om det är sidor i Microsoft Dynamics CRM som du ofta besöker och vill kunna klicka upp snabbt kan detta tips hjälpa dig.
1. Navigera till en sida du använder ofta och vill nå snabbt.
2. Dra ut ikonen framför webbadressen till skrivbordet och släpp. Klart!
Nästa gång du ska in på denna sidan klickar du bara på ikonen på skrivbordet, och kommer till din favoritsida med ett enda klick!

Skapa genväg på skrivbordet

Jag hoppas att denna guide ger dig en snabb start på det nya året och mer tid över till annat.

Tips & tricks