Effektivisera er försäljning

Effektivisera er försäljning med integrerade system

I denna artikelserie går vi steg för steg igenom smarta systemlösningar för tillverkande bolag. Förra veckan gav vi 8 inledande tips till tillverkande bolag som skall byta system, som du kan läsa här. Idag gör vi en djupdykning i försäljning och berättar vad företag i tillverkningsbraschen kan vinna av att använda integrerade system.

En stor utmaning idag är att ha kontroll över alla aktiviteter i mer avancerade försäljningsprojekt. Vad många företag saknar idag är en systemlösning som ger kontroll över hela försäljningsprocessen. Lösningen för många företag har blivit att investera i flera system för att klara av kraven som ställs och vanligtvis hänger systemen inte ihop. Detta är tidskrävande, svåröverskådligt och mycket manuellt arbete krävs för att kunna offerera. Följden av detta är konkurrenshämmande då tiden från att ni får en offertförfrågan till att ni skickar ut en offert blir allt kortare. Ni har möjlighet att förändra detta. Med Endeavors lösning och Microsoft Dynamics CRM kan vi nu erbjuda en försäljningsprocess där ni får kontroll över alla era aktiviteter i ett samlat system: Korrespondens internt och externt, dokumenthantering samt konfigurering, offert och orderhantering.

Orderhantering
Konvertera enkelt dina offerter till order. Här har du möjlighet att modifiera dina ordrar ändra fram till att de faktureras.

Offerthantering
Skapa offerter direkt i Microsoft CRM. Definiera dina produkter och priser direkt i CRM-systemet eller utnyttja den standardintegration som finns mellan Microsoft CRM och Microsoft NAV. Använd konfiguratorn för mer avancerade offerter. Fördelen med att skapa offerterna direkt i Microsoft CRM är att du som säljare eller teknisk säljare får ett enkelt och användarvänligt system att arbeta i. Genom att använda Microsoft CRM standard Word plugin blir offerterna som skickas till kunden snygga och mer tilltalande. Offerterna kan versionhanteras vilket gör att du alltid har spårbarhet över alla ändringar.

Automatiserad arbetsprocess som förenklar
Steg för steg kan du skapa processer, som säkerställer hela försäljningsprocessen. Processen ger stöd från prospekt till fördelning av affärsmöjligheter och påminnelser. Skapa och skicka offert, omvandla till ordrar och kontrollera status på fakturor. Både interna och externa resurser får kontroll och visibilitet under hela försäljningsprocessen.

Alla underlag på fickan
Oavsett var du och dina säljare befinner er kan ni alltid nå Microsoft CRM och Microsoft NAV. Med webbläsare, via mobilen online eller offline kan ni hitta och uppdatera kunddata samt göra analyser eller skriva ut offerter.

Håll ihop hela försäljningsärendet
Försäljning kan vara mer eller mindre komplicerat. För många företag idag så involverar en affär många aktiviteter och flera resurser samt kompetenser. Det är heller inte ovanligt att aktiviteter ska hanteras i flera system och av olika personer. En avancerad försäljning innebär allt från inledande offertförfrågan, leverantörsförfrågan, beredning och prissättning av ny artikel till offert och order. Med vår lösning får du kontroll på hela processen. Alla aktiviteter som ska genomföras är knutna till projektnumret som håller ihop hela ärendet. Med standardfunktionalitet som dokumenthantering, Workflow och Outlook säkerställer ni hela försäljningsprocessen.

Kom igång snabbt
Du och dina medarbetare kan välja att arbeta i appen, desktopklienten eller i webbgränssnittet. Oavsett valet innebär den välbekanta Office-miljön att ni snabbt behärskar verktygen. Det sparar tid och ökar effektiviteten i processen.

Korta ner säljcykeln
Med en automatiserad försäljningsprocess och ett system som håller ihop hela affären kan du snabbt ge svar, säkerställa att aktiviteter genomförs i tid och snabbt få ut offerter. Detta ger dig möjligheten att stänga affärer snabbare.

Samverka med kollegor och externa parter
Eftersom Microsoft Outlook, Sharepoint och Yammer är sömnlöst integrerat med Microsoft CRM och Microsoft NAV får du stora möjligheter att dela information med andra. Mejl och dokument kopplas automatiskt till aktuellt ärende. Samverka med externa och interna parter genom Yammer och Sharepoint.

Nästa veckas inlägg kommer att behandla Supply chain och vi ger ytterligare tips på hur tillverkande bolag kan effektivisera med ett smartare system.

Tillverkande bolag