Microsoft Dynamics 365

1 november introducerades Microsoft Dynamics 365 som är helt nytt förhållningssätt när det gäller pris och paketering av Dynamics-sviten. Dynamics 365 erbjuder dig som kund större flexibilitet och utökar de produkter som du har möjlighet att använda. Det ger dig också möjligheten att erbjuda licens/åtkomst till personer som bara behöver en liten del av produkten.

Licensieringen av Dynamics 365 innebär appar, planer och stafflade priser där ni kan välja den kombination som erbjuder mest värde för dig och ditt bolag. I denna artikelpost förklarar jag dessa nya termer och presenterar hur Dynamics 365 kommer paketeras och licensieras.

Enterprise vs Business Edition

Microsoft kommer erbjuda 2 versioner, Enterprise och Business, där Enterprise släpptes 1 november och Business kommer släppas under Q1/Q2 2017.

editions

 

Business Edition – Initialt kommer Business Edition innehålla endast ekonomi-funktionalitet men kommer på sikt även byggas ut med Försäljning och Marknad.

Enterprise edition – Det är denna version som innehåller störst funktionalitet och som ersätter ”gamla” CRM online samt Microsoft Dynamics AX och tillsammans paketeras som Enterprise edition.

Två typer av användare

I huvudsak kommer det finnas två typer av användare ”Full User” och ”Light User”.

  1. ”Full Users” är en användare som jobbar regelbundet i systemet och som kräver normal funktionalitet. Exempel på användare är säljare och kundservice-personal. Dessa användare har tidigare haft Professional eller Basic-licenser.
  2. ”Light Users” (Team members) är sällananvändare som främst behöver läsrättighet och tillgång till specifika operationer såsom exempelvis rapportera aktiviteter.
  3. Det kommer även finnas möjlighet till Device-licensiering för scenarion där flera användare delar på licens.

plans

Applikation-styrd eller Plan-styrd Licensiering (appar och planer)

I Dynamics 365 kan man antingen välja att köpa en App (Sales, Customer Service, Field Service etc) eller att köpa en hel plan som innehåller ett antal appar. Att köpa en App innebär att du bara köper den funktionalitet som du behöver för tillfället och kan sedan utöka med mer funktionalitet när din verksamhet kräver det.

planer

T ex en säljare licensieras för Sales-appen och kommer då inte åt Customer Service (ärendehantering). När sedan verksamheten förändras kan säljaren välja att istället gå över till en plan och på så sätt få tillgång till båda sälj- och ärendehantering.

Befintliga kunder

Befintliga kunder kommer vid förnyelse av deras licenser antingen välja att konvertera till en App eller Plan och under en 3-årsperiod få tillgång till Enterprise-versionen till ett rabatterat pris (”transition price”). För att veta vilken licens kunden skall konvertera till kan man använda nedanstående tabell:

Existerande Licens
Rekomenderad Dynamics 365 Enterprise licens
Enterprise Dynamics 365 Enterprise Plan 1
Professional Dynamics 365 Enterprise Plan 1, Dynamics 365 for Sales eller Dynamics 365 for Customer Service
Basic Dynamics 365 for Team Members, Dynamics 365 for Sales, Dynamics 365 for Customer Service eller Dynamics 365 Enterprise Plan 1
Essential Dynamics 365 for Team Members
Field Service Add-on Dynamics 365 Enterprise Plan 1 eller Dynamics 365 for Field Service
Project Service Automation Add-on Dynamics 365 Enterprise Plan 1 eller Dynamics 365 for Project Service Automation

 

Nedan ser ni några olika scenario:

Scenario 1 – Professional User -> Dynamics 365 Enterprise Plan 1
Välj detta om ni idag har användare som både har tillgång till affärsmöjligheter och ärendehantering. Med Plan 1 kommer ni även få tillgång till Portal, Field Service, Project Service, Powerapps mm.

Scenario 2 – Professional User ”Säljare” -> Dynamics 365 for Sales
Välj detta om du vill bibehålla full funktionalitet och tillgång till lead, affärsmöjligheter och offerter

Scenario 3 – Professional User ”Kundservice” -> Dynamics 365 for Customer Service
Välj detta om du vill bibehålla full funktionalitet kring ärendehantering och tillgång till Unified Service Desk, Portal och Voice of the customer

Scenario 4 – Basic User ”Kundservice -> Dynamics 365 for Customer Service
Välj detta om du idag kör CRM Online för ärendehantering och vill få tillgång till full funktionalitet såsom Unified Service Desk, Portal och Voice of the customer

Scenario 5 – Basic user -> Dynamics 365 for Team members
Välj detta om du inte behöver full funktionalitet och inte behöver skrivrättighet till exempelvis ärenden och lead. Detta val kommer ge dig läsrättighet till CRM online samt tillgång till Powerapps.

Scenario 6 – Essential user -> Dynamics 365 for Team members
Få tillgång till allt du har idag I CRM online + Powerapps

Priser

För nya kunder kan ni hitta priser på följande sida https://www.microsoft.com/en-us/dynamics365/home

Om du är befintlig kund och vill veta vilken App eller Plan som passar bäst för er samt vilket pris det innebär ber vi er kontakta oss på Endevor så skall vi guida er.

Ytterligare information:

Dynamics 365 produktsida – https://www.microsoft.com/en-us/dynamics365/home

Byt från CRM Online -> Dynamics 365 – https://technet.microsoft.com/en-us/library/mt788655.aspx

Viktig information får dig som CRM online-kund – https://technet.microsoft.com/en-us/library/mt788752.aspx

 

Nyheter