3 spaningar om framtiden

Läs vad vår VD, David Axelsson, har för tankar om digitalisering, framtid och utvecklingen av IoT och AI.

Nu är hösten här vilket oftast innebär att arbetet dragit igång på riktigt efter sommar och semestrar. De flesta har haft sina kick offs och planerat för vilka initiativ som står på höstens agenda. På Endeavor har vi under de senaste månaderna besökt både Microsoft Inspire, Microsofts årliga globala partnerkonferens som hölls i Washington,  samt Microsoft Sweden Partner Day i Stockholm där vi fått ta del av många nyheter. Fortfarande känns digitalisering som ett hett ämne och här kommer några av mina tankar om framtiden och vad som är på gång.

1. Vad händer med Microsoft Dynamics 365?

Under det senaste året har det skett en stor transformation inom Microsoft och de områden vi jobbar med, CRM och NAV. När det kommer till CRM har produkten bytt namn till Dynamics 365 och genomgått en förändring rent licensmässigt. I framtiden ska det finnas två versioner, Enterprise och Business Edition, som ska rikta sig mot företag i olika storlekar. Denna ändring har öppnat upp nya möjligheter för oss som partner. Att CRM försvunnit från namnet gör det möjligt att på ett helt annat sätt prata verksamhetssystem istället för kundvårdssystem. Det är precis så vi ser på det – Dynamics 365 ska vara ett verksamhetssystem för alla typer av processer i bolaget och sen adderas de moduler/processer som önskas. Ett arbete som gärna får ske stegvis då det är svårt att göra allt på samma gång.

Dynamics 365

2. Uppkopplade enheter med IoT

Nästa intressanta område är IoT (Internet Of Things), ett ämne som det pratas om på många håll nu. Enkelt uttryckt innebär IoT att alla typer av enheter i framtiden kommer vara uppkopplade mot internet. Egentligen ingen nyhet då det redan för 15 år sedan började pratas om till exempel uppkopplade kylskåp. Men idag, till skillnad mot då när inget riktigt hände, är att nu finns det teknik och hårdvara för att göra det möjligt.

Tittar vi på antalet uppkopplade enheter mot Internet kommer det att öka med en exponentiell fart och vi är mitt uppe i den utvecklingen. Vi ser Dynamics365 som navet i detta där en enhet triggar någon form av händelse. Det kan vara en temperaturgivare i en byggnad som automatiskt skapar ett fältserviceuppdrag eller det kan handla om att mäta lagernivån i en butik som automatiskt skapar en påfyllnadsorder. Det kommer finnas oändligt många användningsområden för IoT och det är egentligen bara fantasin som sätter begränsningen.

3. AI

Det tredje ämnet att hålla ögonen på är AI (Artificiell Intelligens), ett område som Microsoft satsar stort på. ”Data and AI” är ett av deras fyra fokusområden under kommande år där de övriga tre är:

  • Modern Workplace (ex Office 365)
  • Business Applications (ex Dynamics 365)
  • Apps and Infrastructure (ex Azure, datalagring)

I texter om AI blandas ofta begreppen AI och Machine learning ihop. De beskrivs ofta som samma sak vilket egentligen är fel.  AI är själva konceptet där maskiner utför uppgifter på ett ”smart sätt”. Machine learning däremot är mer ett användningsområde inom AI där vi ger maskiner/datorer tillgång till data.  Dessa maskiner lär sig sedan av datan och ser trender som kan användas för att utföra uppgifter på ett ”smart sätt”.

Microsoft har byggt upp en hel plattform i Azure kring AI och exempel på tjänster är:

  • Bildigenkänning- kan användas för att hitta avvikelser
  • Röstigenkänning – översättningstjänster (skicka in en text på ett språk och få ut ett annat)
  • Kunskap  – få förslag på texter/kunskap utifrån behov
  • Bot framework – lär en robot svara på vanliga frågor i din kundtjänst
  • Och mycket mycket mer…

AI är fortfarande ett relativt nytt område inom Microsoft men där det görs stora investeringar vilket innebär att det löpande kommer nya tjänster och användningsområden.

På Endeavor ser vi AI som ett väldigt spännande område och ett sätt att knyta ihop säcken kring Dynamics 365 och IoT då kraften i datorer (läs Azure) kan användas för att analysera data och föreslå actions. Något som kommer hjälpa dig som kund att än mer automatisera. Vilket i sin tur kan hjälpa dina kunder både snabbare och bättre.

Tips! Investera i ett BI-verktyg

I och med utvecklingen av IoT och AI kommer BI-verktyget bli ännu viktigare. Eftersom det kommer skapas än mer data behövs ett verktyg för att visualisera detta på ett bra och intuitivt sätt. Vi ser Power BI som ett naturligt val eftersom det ingår i ”Microsoft-familjen” men det viktiga är inte vilket verktyg som används, det viktiga är att investera i ett BI-verktyg och se värdet av det.

Vill du veta mer om vad Power BI är och hur du på ett enkelt sätt kan presentera data från Dynamics 365 är du välkommen att kontakta oss.

Detta var några av mina tankar om vad som händer hos Microsoft och vilka trender vi ser kommer påverka hur du i framtiden använder ditt CRM- och affärssystem.

 

Blogginlägg, Dynamics 365, Dynamics NAV, Machine Learning