Bättre marknadsaktiviteter med samma resurser

Under två månader kommer vi steg för steg gå igenom smarta lösningar för olika områden där tjänsteföretag kan förbättra sin verksamhet genom en gemensam nämnare: ett bättre affärssystem.

Låt mig börja denna artikelserie med att beskriva ett inte helt ovanligt scenario.
Du planerar för en marknadsaktivitet, låt säga en mässa eller ett seminarium. Du tar fram ett snyggt utskick som du tänker skicka till dina kontakter för att bjuda in, utskicket går iväg och du ser hur utfallet blir i form av öppnade och lästa mejl. Förhoppningsvis får du in några anmälningar till aktiviteten men intresset är inte jättestort så du får, efter ett tag, ringa och jaga deltagare. När dagen för aktiviteten infinner sig så väljer en större del av de inbokade deltagarna att komma, medan vissa inte dyker upp. Aktiviteten genomförs och kanske får du in ett par leads (potentiella kunder). Känner du igen dig?

Bättre resultat, fler leads, samma resurser
Låt mig beskriva ett mycket bättre scenario där nya verktyg för e-marketing resulterar i bättre marknadsaktiviteter och fler leads utifrån samma resurser.

Du planerar för en marknadsaktivitet, tar fram ett snyggt utskick som du tänker skicka till dina kontakter. Dessutom skapar du en snygg webbsida (landing page) för din aktivitet med ett anmälningsformulär, och publicerar länken till din landing page på företagets sociala medier. Slutligen har du med hjälp av dina nya verktyg möjlighet att sätta upp ett Nurture Program för ett automatiskt flöde som styr vad som automatiskt ska följa när du har skickat iväg ditt utskick. Exempelvis:

  • Om personen inte har öppnat utskicket inom 3 dagar skickas ytterligare ett mejl om aktiviteten
  • Om personen har öppnat utskicket men inte anmält sig går det ut ett nytt mejl med mer information
  • När personen anmäler sig skickas ett bekräftelsemejl med en mer utförlig beskrivning av aktiviteten
  • Ett par dagar innan aktiviteten skickas ett mejl till alla anmälda deltagare med en vägbeskrivning
  • Dagen innan aktiviteten skickas en SMS-påminnelse till alla anmälda deltagare
  • Dagen efter aktiviteten är genomförd skickas ett mejl med en undersökning till alla som deltog

Skillnaden med ett smart marknadsstöd
Till skillnad från det första scenariot får du inte bara in anmälningar från de deltagare som redan fanns bland dina kontakter, utan också från potentiella kunder. Nya leads får genom sociala medier och ett separat anmälningsformulär samma möjlighet att anmäla sig till aktiviteten.

De kontakter som inte har möjlighet att delta vid aktiviteten men som ändå är intresserade av ert erbjudande går givetvis inte förlorade! Genom intergrerade funktioner för webbintelligens skapas leads som automatiskt skickas till ansvarig säljare då någon person läser dina utskick och sedan surfar runt på er hemsida.

Med hjälp av endast en förändring, ett bättre marknadsstöd, så har du garanterat ökat deltagandet på din aktivitet och fått en mer effektiv marknadsföring. Dessutom har du nått ut till en större målgrupp och slipper förlora värdefulla leads. Låter det intressant?

I artikelseriens nästa inlägg kommer vi gå in på hur ett modernt affärssystem kan hjälpa dig att skapa fler leads.

Blogginlägg, Marknadsstöd