Personliga dashboards

Bli ditt mest effektiva jag med Microsoft CRM

Under hösten har jag publicerat inlägg med fokus på hur du kan bli snabbare i ditt arbete. Idag kommer ytterligare ett tips på hur Microsoft 365 kan hjälpa dig att effektivisera!

Instrumentpaneler eller ”dashboards” är ett verktyg som kan hjälpa dig att snabbt och enkelt få en översikt över viktiga delar av ditt arbete och Microsoft 365. På din personliga instrumentpanel kan du välja att visa olika trender, vilka aktiviteter som behöver utföras eller aktuella affärer.

Den kundanpassade instrumentpanelen kan antingen ägas av dig som individuell användare eller av organisationen. De instrumentpaneler som du själv skapat kan du välja att dela med dig av till andra anställda som har liknande roller, vilket kan vara fördelaktigt för att skapa en bättre sammanhållning med dina gruppmedlemmar. Instrumentpaneler som ägs av organisationen är tillgängliga för alla medarbetare.

Att ha en skräddarsydd instrumentpanel för att följa upp just ditt arbete kan i stor grad påverka effektiviteten av ditt arbete då du kan få en daglig uppföljning av ditt egna arbete och påminnelser om viktiga affärer eller kunder. Nedan visar jag hur du kan göra din instrumentpanel med personlig så att den passar den rollen som du har i organisationen.

Skapa din egen instrumentpanel och dela den med andra:
1. Börja med att gå till instrumentpaneler i Microsoft 365 och klicka på New.

Personliga dashboards
2. När du har klickat på new kommer du att få upp layoutval. Där är flera val för att kunna passa dina krav och preferenser.

Välj layout
3. När du har valt din layout kommer du kunna börja bygga din instrumentpanel genom att lägga till olika komponenter och visualiseringar av ditt val, exempelvis grafer, listor, IFRAMES eller webbresurser. Klicka på en av de fyra komponenterna för att lägga till den.

komponenter
4. När du har valt komponent kommer ett fönster öppnas där du kan välja post, vyn du vill använda eller ett diagram.

Välj post
5. När du har fyllt din instrumentpanel med komponenter som är relevanta för dig fyller du i ett passande namn och klickar på save.

När din nya instrumentpanel har blivit sparad kommer den att vara tillgänglig för dig varje gång du loggar in i ditt Microsoft 365, du kan även sätta den som standard genom att klicka på set as default. Är detta en instrumentpanel som dina kollegor är intresserade av och vill använda sig av så kan du välja den nya instrumentpanelen och klicka på share dashboard. Välj sedan vem du vill dela din instrumentpanel med så kommer även de att få användning av din nya instrumentpanel.

Förhoppningsvis kommer denna guide hjälpa dig skapa instrumentpaneler som bidrar till att skapa mervärde i din arbetsdag.