Marknadsföring 2016

Så lyckas du med marknadsföringen 2016

Här kommer de 7 bästa tipsen till dig som behöver jobba på kommunikationen mot potentiella kunder!

1. Ta tillbaka kontrollen!
Det är svårt att nå ut, alla vet det. För att lyckas skall du gärna jobba dubbelt och posta 100 inlägg om dagen. Men ta det lugnt! Genom att återta kontrollen kan du effektivisera och nå ut bättre med mindre content. Införskaffa ett CRM-system som hjälper dig att få översikt över dina målgrupper, kampanjer och to-dos.

2. Rikta kommunikationen
Ingen kan nå alla, så fråga dig själv: Vem vill jag nå? Många verktyg (framför allt sociala medier) tillåter dig att rikta din kommunikation till utvalda målgrupper. Utnyttja tillfället och skriv inlägg specifikt till dina avsedda läsare. Vet du inte vem du vill nå ut till kan du börja med att utgå från de kunder som er verksamhet arbetar med idag, då de utgör bra referenser för potentiella kunder.

3. Investera i en digital assistent
Många arbetsuppgifter kräver upprepning. Inför ett event räcker det inte med att skicka ut en inbjudan utan du skall även skicka ut påminnelser kontinuerligt samt registrera anmälningar. Investera i ett CRM-system som hjälper dig och som kan automatisera processer. Din digitala assistent kan skicka ut påminnelser via både mejl och sms och registrera anmälningar gång på gång medan du gör annat. Vill du läsa mer om hur marknadskommunikationen kan underlättas av vårt CRM-system kan du läsa artikeln Bättre marknadsaktiviteter med samma resurser.

4. Utnyttja ditt kreativa flow
Marknadsföring handlar ofta om att göra en mängd olika saker i en härlig blandling. Ibland får man dock ett väldigt flyt med en viss arbetsuppgift och är plötsligt snabb på tangenterna, eller kanske får du till alla dedär bilderna du vanligtvis inte lyckas med. Utnyttja det! Planera din tid med tillräcklig framförhållning för att kunna tillåta att en arbetsuppgift tar längre tid än tänkt. På så vis sparar du tid de dagar då kreativiteten lyser med sin frånvaro. Passa på att göra klart alla inlägg och utskick för månaden när du fått ett flow och låt din digitala assistent hjälpa dig att publicera och skicka när det är dags.

5. Tävla!
Inga idéer så långt ögat når? Utlys en tävling! Tävlingar drar till sig uppmärksamhet och därigenom potentiella kunder. De tävlingar som lyckas bäst är oftast de som har fina priser. Här kan du enkelt väva in marknadsföring för er verksamhet och kanske tävla om någonting som ert företag kan erbjuda? Ett extra råd: Tävlingar kan lätt ta mycket tid att arrangera, även över sociala medier, så utnyttja din digitala assistent.

6. Internt = Externt
Internt varumärkesbyggande kan lätt glömmas bort i jakten på nya kunder, men missta dig inte: De anställda utgör största delen av ert varumärke och hur verksamheten uppfattas. Låt de anställda känna sig inkluderade i marknadsföringen och hjälp dem att bli ambassadörer för varumärket. Se till att ni anställer färgstarka och glada individer! Tänk på hur lätt du själv dömer ett företag baserat på att du möter en sur kundservicemedarbetare när du behöver hjälp. Ett extra tips: Se till så att de anställdas LinkedIn-profiler speglar företagets kompetens (LinkedIn är sökmotoroptimerat och kan lätt dyka upp bland sökträffar på ert företag).

7. Ge bort det du kan ta betalt för
Slut på idéer igen? Dela med dig av det ditt företag kan. Alla imponeras av kompetenta företag och ni kan enkelt få uppmärksamhet och bygga varumärke genom att visa upp er kunskap. Gratis tips, råd och information är ett enkelt sätt att visa vad ni kan. Om ni säljer sminkprodukter kan du exempelvis bjuda på gratis sminkguider. Arbetar ni med VA kan ni dela med er av tips och lösningar på de vanligaste VA-problemen som uppstår i hemmet.

Lycka till!

Nyheter