Framtidssakra-ditt-saljteam-i-7-steg

Säljchefens 5 bästa verktyg

En långdistanslöpare har bra kondition, är uthållig, målmedveten, tränar regelbundet och satsar hårt för att nå sina högt uppsatta mål. Men inte ens en elitlöpare har chansen att nå den absoluta världstoppen utan riktigt bra skor som både är stadiga och lätta samtidigt som de har ett skräddarsytt pronationsstöd.

För att säljchefen ska kunna lyfta sitt team till nya nivåer behövs verktyg som snabbar på säljprocesser och underlättar för prospektering och kundsamtal.

Här är 5 verktyg som maximerar försäljningen

  • Hootsuite

    Verktyget används mer av marknadsförare än av säljteam, så här kan du få ett försprång gentemot konkurrenterna. Hootsuite är väldigt behändigt för att överblicka aktivitet i sociala medier och hjälper dig att effektivisera ditt arbete med social selling. Med Hootsuite kan du dela inlägg i flera kanaler och få snabb överblick över vad som pågår på Linkedin, Twitter och andra kanaler på samma gång. Verktyget ger en bra överblick, snabbar upp dina svarstider och sparar tid.

  • Linkedin

    2,7 miljoner användare och 900 nya konton registreras varje dag bara i Sverige, så Linkedin är utan tvekan det största och snabbast växande affärsnätverket. Lägg till nya och gamla kontakter, potentiella kunder, framtida kollegor och samarbetspartners som kontakter på Linkedin. Skriv alltid en personlig inbjudan som tillför affärsmässigt värde för mottagaren så ökar chanserna till kontakt lavinartat. Kom ihåg att sociala medier inte är en plats för envägskommunikation, utan för diskussion. Våga kommentera, publicera och bjuda på din kunskap så blir det snart ditt mest värdefulla verktyg för nykundsbearbetning.

  • Twitter

    Ett socialt media som ofta förknippas med schlager och politiska utspel men faktum är att väldigt många av Sveriges marknadschefer och andra ledande befattningshavare är aktiva här. Det är väldigt enkelt att nå andra med snabbmeddelanden och genom att retweeta med en kommentar på Twitter. För den upptagna chefen kan det här var enda kanalen där det slösurfas när flyget är försenat.

  • Google alerts

    Om ni säljer tjänster till företag som växer kraftigt, tar in riskkapital eller startar upp nya kontor någonstans i landet så har ni en enorm konkurrensfördel om ni är först i kontakt med kunden när nyheten kommer ut. Vi vet att företag som byter VD, försäljnings- marknads- eller ekonomiansvarig ofta står inför förändringar som kan innebära nya affärsmöjligheter. Med gratistjänsten Google alerts får du färska nyheter direkt till inkorgen varje morgon utifrån de sökord som du själv väljer ut.

  • Microsoft Dynamics 365

    Det är sällan som en kund går igenom alla stegen i er säljprocess och slutligen tackar nej till erbjudandet. Affärer som går i stå har ofta ramlat ur och släpat efter någonstans på vägen. Med Dynamics 365 kan du och dina säljare ta kontroll över säljprocessen i alla steg, och säkerställa att ni matchar kundens köpresa hela vägen till en framgångsrik affär. Med nya tillägget Business Central blir möjligheterna till snabb och smart bearbetning av kunder ännu bättre.

Verktygen ett stöd i vardagen

Ett verktyg är aldrig mer än hjälp för att samla och överblicka information och nå ut. För att verkligen få effekt av verktygen krävs förmågan att förstå sina kunders vardag och ett uthålligt team som orkar göra kundarbetet till en daglig rutin.

När långdistanslöparen går ut på sitt 9:e träningspass för veckan eller är halvvägs igenom ett maraton behövs totalt fokus. Här och nu, steg efter steg, hög höft, stadig andning. På samma sätt behöver säljarna ett stöd av dig som chef för att fortsätta bearbeta marknaden, ta kontakt, följa upp, hålla koll på kunder, nyheter och möjligheter, och fortsätta göra affärer.

Framtidssäkra affären

Vill du läsa mer om hur du kan framtidssäkra ditt säljteam?

Ladda ner din guide här!

 

 

Blogginlägg, Dynamics 365, Marknadsstöd, Säljstöd (CRM)