Säljprognos

4 vanliga misstag vid byte av CRM-system

Har ni bytt till ett smartare och bättre CRM-system, som är molnbaserat och kommer täcka exakt alla era behov? Bra, men det är inte läge att luta sig tillbaka, det finns nämligen många fällor att gå i. Vi frågade vårt CRM-proffs – applikationskonsulten Thomas Bråhn – om de vanligaste misstagen vid byte av CRM-system. Undvik dem, så kan vi lova att chanserna till en lyckad integrering av det nya CRM-systemet ökar betydligt!

1. Systemet är inte förankrat

Kanske är ni många på företaget som förstår att ni behöver ett CRM-system för att underlätta arbetsprocesser, men ändå är det ingen som driver projektet? Om ledningen inte använder och förstår systemets värde – och vidare kan förankra det i hela organisationen – kommer det troligtvis inte flyga.

2. Det saknas tydliga processer

För att använda ert CRM-system så effektivt som möjligt behövs tydliga processer. Det är ett förändringsarbete som kräver både tid och engagemang, men som kommer generera goda resultat om det görs ordentligt. Slarva helt enkelt inte med förarbetet utan lär er systemet och ta fram processer för hur det ska användas.

3. Ni är för ambitiösa

Heja er som är ambitiösa och vill maxa användandet av ert CRM-system – men tänk på att ibland är less more. Om ni förväntar er att era medarbetare ska ägna mycket tid i systemet kan tröskeln kännas hög och resultaten bli lidande. Hitta en balans där ni använder systemet så smidigt som möjligt, samtidigt som ni nyttjar användningsområdena på bästa möjliga sätt!

4. Användaren förstår inte nyttan

Om användaren inte förstår värdet i att nyttja CRM-systemet är motivationen till att lära sig hur det fungerar troligtvis låg. Har ni tidigare kunnat sätta ihop och skicka tio offerter på en dag, och nu kan skicka femtio, är ju nyttan med systemet given. Men den behöver kommuniceras till användaren. Ni måste kunna visa för användarna hur systemet underlättar deras arbete, helt enkelt.

Hur lyckas man med implementeringen av CRM-systemet?

Förutom att undvika ovan nämnda punkter är det en god idé att alltid jobba mot att utnyttja systemets fulla potential på ett så smart sätt så möjligt. Integrera funktionerna, samla flera processer i ett flöde, och gör ert system till mer än bara ett kontaktregister.

Det är alltid enklast när det blir
rätt från början

10 bästa tipsen när du ska välja CRM-system.

Ladda ner vår checklista redan idag!


Dags att byta CRM-system, men svårt att veta hur och till vilket?

Vi guidar dig gärna vidare!

 

Endeavor Bråhn

Thomas Bråhn

Applikationskonsult

Thomas arbetar som lösningsarkitekt och applikationskonsult och hanterar uppsättning och utbildning i våra kundprojekt.

thomas.brahn@endeavor.se
+46 735 19 88 03
Endeavor Michel

Michel Maniscalchi

Vice VD/Försäljning

Kontakta Michel om du vill diskutera digital strategi och hur en systemlösning kan implementeras hos ditt företag.

michel.maniscalchi@endeavor.se
+46 735 19 88 01