Endeavor_3-skal-att-byta-CRM-system

3 skäl att byta CRM-system – så vet du att det är läge!

Går du i tankar om att byta CRM-system? Då behöver du fråga dig själv och ditt team vad ni vill uppnå som företag, och hur CRM-systemet ska hjälpa er att komma dit. Hur vet man att det är dags att byta? Vi frågade vår försäljningschef och vice VD Michel Maniscalchi vilka han tycker är de mest väsentliga skälen till att byta CRM-system.

Här är de tre främsta enligt honom!

#1 – Plattformen går inte att växa i

Ett företag i snabb förändring kräver ett system som går att växa i, där det finns utrymme för förnyelse och uppdateringar. Om ert CRM-system inte går att anpassa till era behov, och ge er möjlighet till tillväxt och utveckling, är det läge att göra något åt saken.

#2 – CRM-systemet möter inte era mobila behov

Om dina säljare ska kunna kommunicera effektivt och hålla CRM-systemet uppdaterat behöver de kunna göra det från bilen, direkt efter kundmöten och på språng. För att möta dagens mobilitet krävs ett CRM-system med en smart molnlösning, där alla enheter är integrerade i samma system, och fungerar sömlöst tillsammans.

#3 – Användarvänligheten är inte optimal

Det viktigaste med ett CRM-system är att det är lätt att använda. Använder ni ett CRM-system som inte möter teamets behov måste ni fråga er själva om ni kan utbilda dem i det nuvarande systemet, eller om det är bättre att byta?

Vi tror inte att dina anställda använder CRM-systemet på rätt sätt

De allra flesta säljteam använder inte CRM-systemet på ett sätt som ger tillräckligt mycket tillbaka. Det är lätt att implementera ett CRM-system, men betydligt svårare att underhålla och vårda det. Det viktigaste av allt är att få användarna att använda systemet.

För att lyckas med det krävs det att säljarna ser att systemet förenklar vardagen och underlättar deras arbete, att ni utbildar era säljare i systemet, tar fram processer för hur det ska användas och motiverar alla att lägga in allt väsentligt som rör kunderna där. Lyckas ni med det kommer ni se goda resultat snabbt.

Skicka ett mejl till Michel på michel.maniscalchi@endeavor.se så hjälper han er att förstå hur ni kan maxa nyttan av ert CRM på bästa möjliga sätt.

Det kommer att ta er närmare era mål!

Funderar du på ett nytt CRM-system?

Här får du våra 10 bästa tips att tänka på innan du väljer system!

Ladda ner din checklista här!