Upphandla CRM-system? Här är tre nycklar för att lyckas.

När ni ska upphandla ett CRM-system dyker det alldeles säkert upp en rad frågor och funderingar. Frågorna kan röra systemets olika funktioner, tekniken som används och vilka problem som går att lösa. Många frågor ger såklart många svar, och många pusselbitar som ska läggas på rätt plats.

Vi vände oss till vår försäljningschef och vice VD, Michel Maniscalchi, som anser att det ändå finns några nyckelbitar som bäst löser pusslet. Så håll till godo, här kommer tre vägar till bästa utdelning av ert CRM-system, oavsett leverantör!

1. Makten ligger hos användarna

Alla CRM-system av dignitet på marknaden kan göra samma saker. Skillnaden är vilken partner man arbetar med och hur arkitekturen på systemet är uppbyggd. Det är viktigt att välja en CRM-lösning som är flexibel, anpassningsbar och byggd på en plattform som ger kontinuitet och långsiktighet. Idag sker förändringar såpass snabbt att vi måste investera i en plattform som är förändringsbar – för det enda du kan veta säkert är att din verksamhet kommer se annorlunda ut imorgon.

2. Tänk på era behov

Vad vill ni uppnå med systemet och hur mycket tid och energi är ni beredda att ägna åt det? Vid upphandling av CRM-system behöver ni fundera kring era behov och mål. Om ni har planer på att växa eller förändra er verksamhet är det en god idé att välja en plattform som är långsiktig, förändringsbar och kompatibel med andra system.

3. Det börjar och slutar hos ledningen

Även om det absolut viktigaste med CRM är att skapa värde för användaren behövs också en ledning som förstår värdet i systemet. Om ledningen inte tror på CRM-systemet är det svårt att bygga upp något som fungerar och genererar affärer. Lösningen behöver vårdas och byggas långsiktigt av många personer – för att lyckas med det måste ledningen visa att det är prioriterat.

Välj vilket system ni vill, men använd det rätt!

Kontentan är att ni kan välja i princip vilket system som helst som håller någorlunda kvalitet – skillnaderna är små och funktionerna detsamma. Först när ni använder och vårdar systemet rätt kommer ni få se önskade resultat och mer därtill.

Vi på Endeavor har hjälpt många företag med detta och har tips, knep och metoder för att få resultat. Vill du lära dig hur ni ska nyttja ert CRM på bästa möjliga sätt utifrån er affär och era behov?

Hör av dig till Michel på michel.maniscalchi@endeavor.se.

 

Funderar du på ett nytt CRM-system?

Här får du våra 10 bästa tips att tänka på innan du väljer system!

Ladda ner din checklista här!