Artikel: Så blir du en kundmagnet med rätt CRM-system

Bli en kundmagnet med rätt CRM-system

Ett CRM-system kan underlätta ditt sätt att möta kunder och upprätthålla era kundrelationer. Och det är såklart av största vikt att göra detta för att behålla dem – och för att locka till er nya. Visste du att 68 % av alla kunder lämnar sin leverantör för att de känner sig nonchalerade? Det är en skrämmande siffra, speciellt eftersom att din roll troligtvis är just att bemöta dina kunder trevligt, och få dem att känna sig nöjda.

Michel Maniscalchi, försäljningschef på Endeavor, har efter lång erfarenhet från att jobba med och för kunder klurat ut vad som är extra viktigt att tänka på för att bli den där kundmagneten. Så här får du våra tre bästa tips kring hur du kan tänka och nyttja CRM-systemet för att bli en bättre och mer service-minded leverantör, där du inte bara behåller kunderna utan också skaffar nya!

1. Bättre kundvård genom god struktur

Ett CRM-system hjälper till att skapa ordning och reda genom att hålla koll på kunder, projekt och affärer. Det är en viktig nyckel för att du ska kunna bemöta dina kunder på ett proffsigt och trevligt sätt, där du alltid ligger steget före. Genom att hålla koll på dina  kunder och projekt kan du tidigt tyda eventuella problem, och vara snabba på bollen med att hjälpa till att lösa dem. Med ständig koll på vad som sagts, gjorts och lovats blir du och ditt företag leverantören som vet vad era kunder behöver, innan de själva vet det.

"När man sätter upp ett system kan man inte bara fokusera på tekniken, utan man måste fokusera lika mycket på människorna som ska använda det.”
Michel Maniscalchi 

2. Kundinformation är ovärderligt

Du vet en hel del om dina kunder, vad deras mål är och vilka problem de ämnar lösa med CRM-systemet. Den informationen betyder jättemycket, inte bara för att du ska kunna fortsätta tillfredsställa just den kundens behov, utan också för att locka till sig nya. Genom att analysera dina kunders beteenden, behov, problem och mål får du även en förståelse för era potentiella kunders utgångsläge. Det är den förståelsen som kommer göra att de väljer just ditt företag som leverantör, och inte någon av era konkurrenter.

3. Glöm inte R:et i CRM

Alla som jobbar med sälj ser olika på CRM och vad som är nyttan med ett CRM-system. Vissa menar att det handlar om att hålla koll på säljstyrkan, andra att automatiserade processer effektiviserar affärerna så att de kan jobba snabbare. Men få svar tar hänsyn till den mittersta bokstaven i CRM, R:et, som handlar om just relationerna. Mitt i all data och struktur kan den här viktiga bokstaven lätt glömmas bort, vilket är grunden till den tråkiga siffran att 68 % lämnar sin leverantör för att de känner sig nonchalerade. Värna om dina kunder och jobba hårt för att upprätthålla relationerna så blir chansen att de stannar så mycket större. Och som sagt, det är de långsiktiga relationerna som kommer göra att du och din verksamhet drar till er nya kunder!

Vill du veta mer om hur ditt CRM-system kan hjälpa dig och din verksamhet att bli den där kundmagneten? Ladda ner vår guide och ta del av ännu fler tips och tricks!

Guide: Så undviker du att göra de vanligaste misstagen under ett CRM-projekt

Läs om hur du blir en del av den skaran som faktiskt lyckas!

Ladda ner din guide