kundnöjdhet-crm-system

Så motiverar du dina säljare vid byte av CRM-system

När ni inför ett nytt CRM-system i er verksamhet är det av yttersta vikt att säljarna känner sig motiverade. Faktum är att många CRM-projekt misslyckas just av anledningen att säljarna inte känner sig motiverade till att använda systemet. För att undvika ett misslyckat CRM-projekt krävs det därför att ni anstränger er några procent mer än vanligt för att få era säljare att verkligen sätta sig in i det nya systemet – allt för att de ska kunna fortsätta dra in kunder och stänga affärer.

Här har vi samlat våra bästa tips på hur ni kan motivera era säljare till att fortsätta göra det de är bäst på, även när det sker förändringar i verksamheten. Lycka till!

1. Lyft fördelarna med det nya CRM-systemet

En förutsättning för att era säljare ska känna sig motiverade till att ta in ett nytt CRM-system är att de förstår hur mycket bättre allt kommer bli med det nya systemet. Därför behöver ni, tydligt och ofta, lyfta alla de fördelar som det nya CRM-system kommer bringa till säljteamet. Ert mål ska vara att få era säljare att förstå att de kommer jobba effektivare, dra in fler affärer och i slutet av dagen tjäna mer pengar genom ert nya CRM.

2. Anordna tävlingar kopplade till systemet

Ni är troligtvis vana vid att anordna säljtävlingar, men i det här läget är inte den primära fokusen att dra in nya affärer. Nu ska ni såklart anordna tävlingar som är kopplade till det nya systemet istället, och som syftar till att motivera era säljare till att nyttja de olika funktionerna i systemet. God användning av systemet ska belönas. Det kan handla om att logga kunder, skapa rapporter eller plocka ut data – det viktiga är att ni peppar och belönar säljarna för att de använder systemet, och då är tävlingar ett perfekt tillvägagångssätt.

Sälj smartare och snabbare med världens främsta CRM-system

Webinar 26/11: Så hjälper dig Dynamics 365 att få ett det bästa säljteamet

Anmäl dig här!

3. Utse ”Super Users” som får träna andra

Det kommer oundvikligen vara så att vissa anstränger sig mer än andra för att sätta sig in det nya CRM-systemet. Dessa personer behöver ni uppmärksamma. Välj ut några som visar framfötterna i CRM-projektet och utse dessa till Super Users där ni ger dem ansvaret att träna övriga säljare i systemet. Det kommer göra att både de utsedda och de som behöver träning känner en extra sporre till att bli proffs på ert nya system.

4. Lyft goda exempel och resultat

Era säljare drivs av resultat, så ni får inte glömma bort att visa just detta för att motivera dem. Ta fram statistik och visa, svart på vitt, att en affär har gått bättre tack vare god användning av ert nya CRM-system. När era säljare får ett verkligt incitament till att använda det nya systemet kommer de vara betydligt mer motiverade att lägga den där extra tiden på att sätta sig in i det. Och incitamentet är givetvis uppvisande av resultat.

5. Avsluta dagen positivt

När ni byter CRM-system och är i full gång med att implementera det nya systemet kommer dagarna troligtvis kännas tuffare än vanligt, men förhoppningsvis också roligare. Se till att avsluta arbetsdagen positivt – med beröm, fika, bubbel, middag eller något lite utöver det vanliga. Nu behöver alla känna sig duktiga och uppskattade, och alla typer av morötter kommer hjälpa till att motivera era säljare.

Med ett nytt CRM-system krävs mer tankekraft, motivation och lust att lära från alla som ska nyttja det, så tänk på att jobba med belöning och motivation minst 30 % mer än vad ni gör idag.

Vill du läsa mer om hur man kan undvika att trampa i de vanligaste fällorna vid byte av CRM-system? Ladda ner vår guide här:

Guide: Så undviker du att göra de vanligaste misstagen under ett CRM-projekt

Läs om hur du blir en del av den skaran som faktiskt lyckas!

Ladda ner din guide
Endeavor Michel

Michel Maniscalchi

Vice VD/Försäljning

Kontakta Michel om du vill diskutera digital strategi och hur en systemlösning kan implementeras hos ditt företag.

michel.maniscalchi@endeavor.se
+46 735 19 88 01