Uppmuntra och belöna i ett CRM-projekt - ENdeavor

Därför behövs regelbunden uppmuntran och belöning i ett CRM-projekt

Att ett CRM-projekt ofta innebär ett stort förändringsarbete i din organisation är kanske ingen nyhet. Och inte heller att förändringar kräver ansträngning, från såväl ledningen som från resterande medarbetare. Vad som dock oftast glöms bort är vikten av uppmuntran och belöning för att motivera medarbetarna till att fortsätta jobba med de aktuella förändringarna.

Som tur är finns det en välbeprövad modell som är framtagen för just denna typ av förändringsarbeten. Den kallas ADKAR-modellen och går ut på att förändring sker i flera steg. I det här inlägget kommer vi fokusera på det sista steget som handlar om vikten av belöning och uppmuntran (Reinforcement). Michel Maniscalchi, vice VD på Endeavor, har hjälpt oss reda ut de viktigaste bitarna i det steget.

Fira det lilla och det stora

När man genomgår förändringar är det viktigt att ta tillvara på alla framgångar, stora som små. Varje steg ni tar i en ny önskad riktning är värdefulla framgångar. För att medarbetarna ska motiveras till att ta nästa steg behöver ni visa regelbunden uppskattning. Ge beröm såväl när någon förstått en grundläggande funktion i systemet, som när ett team löst ett komplext tekniskt problem.

Sälj smartare och snabbare med världens främsta CRM-system

Webinar 26/11: Så hjälper dig Dynamics 365 att få ett det bästa säljteamet

Anmäl dig här!

Ta vara på CRM-projektets olika faser

Ett CRM-system implementeras ofta i faser, så en god idé är att avsluta varje fas med att fira. Bjud på fika, bubbel, middag eller gör en aktivitet ihop – det spelar mindre roll vad ni gör, det viktiga är att ni gör någonting för att ge medarbetarna den där extra motivationsmoroten. När en fas avslutas med att firas är det betydligt enklare att gå in i nästa fas med motivationen och peppen på topp.

Belöna på individuell nivå

Ingen vill känna sig som en i mängden och en arbetsplats består av många olika typer av människor, med olika arbetsroller, personligheter och behov. Att bara bli belönad i grupp kommer inte räcka för att motivera era medarbetare maximalt – ni behöver visa uppskattning även individuellt. Ge beröm för de saker som just Felix eller Sara har gjort, genomfört och lyckats med. Berätta för dem hur mycket ni uppskattar deras arbete och engagemang. Det finns ingenting som triggar så mycket som att få personligt beröm!

 

”Under åren har jag lärt mig att om vi inte bygger upp lösningen efter användarnas behov så kommer de inte känna sig motiverade till att använda den.”

Michel Maniscalchi

 

Är du intresserad av att läsa mer om ADKAR-modellen och alla dess steg och samtidigt få fler tips för hur ni ska jobba för att lyckas med ert CRM-projekt? Ladda ner vår guide om hur du undviker att gå i de vanligaste fällorna nedan!

Guide: Så undviker du att göra de vanligaste misstagen under ett CRM-projekt

Läs om hur du blir en del av den skaran som faktiskt lyckas!

Ladda ner din guide