CRM- och Affärssystem Endeavor

Ale kommun effektiviserade ärendehanteringen med Dynamics – det kan ni också göra!

En kommun handskas dagligen med ärenden som ska hanteras – nya mejl och samtal som ska besvaras och gamla ärenden som behöver följas upp. Det är inte för intet som du nu hittat till det här blogginlägget, för det som din kommun mest troligt behöver är ett ärendehanteringssystem som kan hjälpa er att hantera alla inkommande ärenden på ett mer tidseffektivt och smidigt sätt.

I det här inlägget utgår vi från vår partner Ale kommun och tar upp fördelar och positiva förändringar som de upplevt sen Dynamics 365 och ärendehantering blev en del av kommunverksamheten. Fördelar som är troliga att även du och din verksamhet skulle uppleva!

1. All information på ett och samma ställe

Tack vare Dynamics har Ale kommun lyckats samla stora mängder data på ett och samma ställe. Detta gör att de kan jobba mer centrerat och lättillgängligt men samtidigt ägna mindre tid åt att söka information i olika system och program.

2. Förbättrad intern- & externkommunikation

Med smidigare ärendehantering är det lättare att föra en tydlig och trevlig kommunikation, både internt och externt. Det beror dels på att ni frigör tid till att fokusera på just detta – men också på att ni får bättre struktur och enklare kan hålla koll på och följa upp ärenden. Och se till att inget faller mellan stolarna!

3. Mer tid till varandra med automatiserade processer

När delar av de manuella arbetsuppgifterna automatiseras kan mer tid och energi ägnas åt relationer och mindre tid till administration. Då kan din verksamhet, precis som Ale kommun, lägga mer kraft på trevliga bemötanden, både mot era kommuninvånare och era medarbetare. Den här extra tiden bidrar till att kommunen upplevs som  ännu mer trivsam och präglas av en inkluderande kultur.

4. En mer enhetlig och flexibel lösning  

En kommun jobbar hela tiden med många typer av ärenden. Allt från ekonomiska till sociala frågor behöver hanteras. Med en molnbaserad plattformslösning kan du få in alla ärenden och system under samma tak samtidigt som det är enkelt att gruppera och fördela information mellan olika avdelningar.

Du kan sätta upp modeller för hur medarbetarna ska hantera olika typer av ärenden och skapa kategorier och underkategorier för specifika ämnen och frågor. Detta gör att rätt person enkelt kan hantera rätt frågor, samtidigt som allt är samlat i en och samma plattform.

Vill du precis som Ale kommun jobba i en dynamisk och lätthanterlig plattformslösning? Där det frigörs tid till att bygga relationer istället för att släcka bränder? Läs då gärna mer om Dynamics 365 i vår guide ”Välj rätt IT-system för din kommun” eller kontakta David Axelsson på David.axelsson@endeavor.se!

Guide: Så väljer du rätt IT-system

Våra råd till dig som jobbar i kommun/landsting och som ska välja ny systemlösning.

Ladda ner guiden här!