Marketing automation – bli mer attraktiva med ett smart MA-verktyg

Dagens kunder – oavsett om det är B2B eller B2C – är mer upplysta, mer informationssökande, mer krävande, mindre lojala och mer selektiva än någonsin. Detta ställer krav på att ni som företag hanterar era kunder på ett helt annat sätt idag än vad som behövdes för bara fem eller tio år sedan. Ni behöver helt enkelt se till att kunderna vill fortsätta hänga med er. För att dra till er nya (och behålla befintliga) kunder underlättar det att jobba i ett smart marketing automation-verktyg där ni lär er förstå och kommunicera med kunderna utifrån deras specifika behov.

marketing-automation-bli-mer-attraktiva-med-ett-smart-ma-verktyg.jpg

På Fellowmind vill vi hjälpa dig att hantera din verksamhets kundrelationer genom smarta digitala verktyg ­– så att ni i längden kan öka försäljningen, skapa bättre relationer och bli mer attraktiva som företag. I det här inlägget förklarar vi, med hjälp av Marketing Automation-experten Mattias Verdin, hur detta kan gå till!

Marketing Automation – vad är det och hur kan det hjälpa?

Kort kan man säga att marketing automation hjälper dig att förstå kundens behov och att kommunicera rätt med dina kunder ­– alltså genom rätt kanal, vid rätt tidpunkt och vid rätt tillfälle i er relation. Med verktygen Dynamics 365 Marketing (DynM) och ClickDimensions (CD) får du den verktygslåda som krävs för att genomföra allt detta.

Möt kunden på kundens villkor

För att leva upp till dagens upplysta och selektiva kunder behöver du lära dig att möta kunderna på deras villkor. Det betyder att du behöver möta dem när, var och vid den tidpunkt som gynnar er relation mest.

Detta är ingen lätt uppgift, men det är en uppgift som du behöver behärska för att inte halka efter i dagens snabbföränderliga marknad.

För att möta kunderna på deras villkor är första steget att identifiera kundresan. Därefter behöver du se till att ni har de verktyg och det innehåll som krävs för att möta kunden på rätt sätt, vid rätt tillfälle och i rätt kanal.

GUIDE: 6 viktiga byggstenar för tillväxt

Tid, lönsamhet, innovation, förändring, kultur & attraktion
– 6 byggstenar som är avgörande att ha på plats för att bana väg för tillväxt och utveckling! Lär dig mer om dem i vår guide.

CRM och MA – vad är skillnaden?

En vanlig fråga som vi får är vad skillnaden på ett CRM-system och ett marketing automation-system egentligen är. Den enkla och korta förklaringen är att ett MA-system fungerar som en marknads- och kampanjmotor i CRM-systemet, där CRM fungerar som det säljorienterade grundverktyget.

MA erbjuder istället effektiva verktyg för sådant som e-post, lead-hantering och webb-intelligens. Med detta sagt är inte MA-systemet bara avsett för marknadsavdelningen, utan dagens MA-verktyg hjälper hela din organisation att göra smartare affärer, bygga starka relationer och attrahera fler kunder.

Behöver du  hjälp att ta hand om era kunder och attrahera nya?

Vårt mål är att hjälpa våra kunder att skapa bättre kundrelationer genom att använda smarta MA-verktyg. På Endeavor jobbar vi med och har lång erfarenhet av två av marknadens bästa marketing automation-verktyg – Dynamics 365 Marketing och ClickDimensions.

Vill du veta mer?

Vi på Fellowmind har över 20 års erfarenhet av att implementera smarta CRM-system och intelligenta analysverktyg för företag i tillväxt. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig välja rätt är du varmt välkommen att höra av dig till Andreas Khemiri!