CRM- & affärssystem för framtiden

Hur väl känner du dina kunder?

81% av alla köpare vill att varumärkena ska lära känna och förstå dem. Hur väl känner du dina kunder?

 

En inte helt ovanlig situation på företag är att ha mängder med system och mängder med data om sina kunder, men ändå vet de inte om kunderna är nöjda samt hur de kan använda denna data. Bilden av kunden och kundupplevelsen är fragmenterad.  

Förväntningarna är höga och ökar varje dag. Makten ligger hos kunden som förväntar sig exceptionella kundupplevelser. Kunden är väl medveten om den data som företag samlar in om dem och kräver att företagen i gengäld åtminstone förstår mig innan de interagerar. Nu när vi ändå slänger med siffror så kan vi ju även meddela att 61% av kunder slutade göra affärer med minst ett företag förra året på grund av just dålig kundupplevelse. 

Hur upplever dina kunder dig?  

Kunder idag kommer inte att tolerera företag som plötsligt inte känner till dem och deras preferenser, då lämnar dem dig. 

När ordrarna finns i affärssystemet, kundreskontran i ekonomisystemet och all annan information sparas i ett CRM-system blir det svårt att få en helhetsbild av kunden för att kunna skapa goda och stabila kundrelationer. 

Med en 360° vy av kunden kan du samla all data om kunden på ett och samma ställe. På så vis får du kontroll över och information om alla kundens interaktioner med ditt företag – allt från telefonsamtal, ordrar, vilka produkter kunden har köpt etc. Samordningen av data sker genom att koppla ihop kunder ifrån olika system, t.ex. med rekommendationer som baseras på AI och machine learning. 

Inspelat webinar: Omvandla relationer till omsättning med rätt analysverktyg

Få insikt i hur Power BI och Customer Insights hjälper dig förutse dina kunders nästa steg och skapa unika kundupplevelser.

Hämta webinar

Nya möjligheter att bli proaktiv i din kundrelation 

När du har ett system som ger dig en 360° vy av kunden kan du bli mer proaktiv i dina kundrelationer och på så vis förbättra deras upplevelse. Genom att även använda machine learning kan du t.ex. förutse kundomsättning eller nästa action som behöver utföras för att förbättra kundupplevelsen. Läs mer om Customer Insights här!  

CRM-system för både medarbetare, kunder och andra system 

Traditionellt har CRM-systemet använts internt av medarbetarna, framför allt av säljavdelningen. På senare tid har CRM-systemet öppnats upp för fler avdelningar såsom marknad, kundtjänst och support. 

Detta sätter stora krav på CRM-systemet, att det ska innehålla stöd för alla dessa roller i organisationen. Istället för att CRM-systemet ska innehålla alla dessa funktioner så är det mer och mer vanligt att man använder olika system för olika krav, för att sedan förhoppningsvis koppla ihop dem till ett. I en 360° vy. Utan denna sammanställning är det svårt att få ut någonting konkret av din data.  

Sammanfattningsvis kan du alltså jobba mycket mer strategiskt och få ett större värde av dina kundrelationer med en 360° vy av din samlade data. Du kan också bli mer proaktiv och skapa nya affärsmöjligheter. Idag förväntar sig kunder att du har bra koll och förstår deras behov. Med en 360° vy kan du leva upp till deras förväntningar. 

Guide: Bli proaktiv med rätt verktygslåda!

Guiden lyfter 5 framgångsfaktorer om hur du tar din verksamhet till nya nivåer genom proaktiv försäljning och Dynamics 365!

Ladda ner guiden här!
Lovisa Lissborg Nordenskiöld

Lovisa Lissborg Nordenskiöld

Affärsarkitekt

Kontakta Lovisa när du tycker att dina befintliga lösningar inte räcker till och du behöver någon som kan hjälpa dig framåt.

lovisa.nordenskiold@endeavor.se
+46 735 19 88 06