Fellowmind - meaningful connections

Danska ProActive förstärker Fellowminds position som Europas ledande Microsoft-partner

Pressmeddelande 23 april 2020

KÖPENHAMN (DK) / BARNEVELD (NL), 23 april 2020 – Danska Microsoft-partnern ProActive ansluter sig till Fellowmind, Europas ledande plattform för Microsoft Business Applications. ProActive har en bred kundbas i såväl Danmark som globalt. Några exempel är Vestas, ISS, danska försvaret, COWI och Grundfos. Det danska bolaget blir det första med expertis inom Digital Workplace i Fellowmind-gruppen.

”Vi är nöjda med den resa vårt bolag gjort hittills och i vår strävan att bli ännu bättre korsas nu våra vägar med Fellowminds. I våra dialoger har det framgått att vi har stora likheter med Fellowmind-gruppen när det kommer till värderingar, energi och ambition”, förklarar ProActive grundare Max Sejbæk. ” Våra kunders behov blir allt mer komplexa och samgåendet med Fellowmind är ett perfekt sätt för oss att utöka vårt erbjudande för att kunna tillgodose våra kunder även framåt.”

ProActive är den fjärde Microsoft-partnern att ansluta sig till Fellowminds europeiska plattform. Tillsammans med FSN Capital V1 utökade Fellowmind nyligen familjen med svenska Orango och finska eCraft. Fellowmind är nu representerat i fem länder och sysselsätter fler än 1 250 medarbetare – och fortsätter växa. Företagen som är en del av Fellowmind har sina egna unika profiler men kompletterar varandra inom flera områden och samarbetar nära.

Emiel Putman, CEO hos Fellowmind: ”Vår strategiska vision är att på ett balanserat sätt utöka vår portfölj med ytterligare ledande aktörer inom Microsoft Business Applications och Digital Workplace under de kommande fem åren. Vid sidan av sin starka position inom affärsapplikationer är ProActive också marknadsledande inom Microsofts Modern Workplace. Tillsammans med Fellowminds redan existerande starka position inom data och affärsapplikationer tar vi vårt samlade erbjudande till en ny nivå. Redan från de första samtalen med ProActive har vi varit väldigt angelägna om att knyta dem till oss. Det är ett välrespekterat företag som delar våra värderingar och ambitioner. Jag ser verkligen fram emot att börja arbeta tillsammans med våra nya kollegor.”

Fellowmind förvärvar 100 % av aktierna i ProActive och de nuvarande aktieägarna blir delägare i Fellowmind. Tack vare Fellowminds investeringsprogram för medarbetare har alla medarbetare möjlighet att bli delägare. Max Sejbæk kommer fortsätta som CEO hos ProActive men framöver kommer han också att utgöra en del av Fellowminds ledningsgrupp. Preben Damgaard, tidigare styrelseordförande för ProActive, kommer att ingå i Fellowminds styrelse.

Förvärvet ska innan det formellt går igenom först godkännas av motsvarande Konkurrensverket.

För mer information kontakta:

David Axelsson, CEO Endeavor AB – 073 – 5198800, david.axelsson@endeavor.se

For information in English

Om Fellowmind

Fellowmind ser relationer mellan människor som kärnan i en digital framtid. I deras vision är det teknologi som möjliggör meningsfulla relationer. De tror på vikten av att göra digitala interaktioner som känns mer mänskliga, intuitiva och personliga. Vidare vill Fellowmind att folk, tack vare automation, ska kunna spendera mindre tid på enformiga och manuella uppgifter, och att digital teknologi därmed ska skapa tid och utrymme för mer värdefulla och meningsfulla relationer. Fellowmind bildades år 2005 och har växt till en grupp bestående av sju affärsenheter: CRM Partners BV, CRM Partners AG, Pulse, AXtension, Endeavor, eCraft,  Orango och från och med idag även ProActive. De har kontor i Tyskland, Holland, Finland, Sverige och Danmark. Fellowmind har 1250 anställda och en total omsättning på 175 miljoner euro. Läs mer på www.fellowmindcompany.com

Om ProActive

ProActive’s vision är att driva transformation, adoption och performance för ambitiösa organisationer. ProActive är ledande Microsoft partner i Danmark med 250 medarbetare och en omsättning på 40 miljoner euro. ProActive bildades 1997 och har sedan dess utvecklats till att bli ett fullserviceföretag som erbjuder hela bredden och djupet i Microsofts produkter och tjänster. Läs mer på www.proactive.dk

Om FSN Capital

FSN Capital grundades år 1999 och är en av norra Europas ledande rådgivare inom privatkapital med hantering av 2125 miljoner euro. FSN Capital Funds fokuserar på att göra direktinvesteringar i företag med verksamhet i norra Europa värderade mellan 50–300 miljoner euro. FSN Capital Funds ämnar åstadkomma denna transformation på ett ansvarsfullt sätt genom interaktion med alla våra investmentbolag, med specifikt engagemang för deras anställda, leverantörer, lokala samhällen och den bredare miljön. Läs mer på www.fsncapital.com