Endeavor_3-skal-att-byta-CRM-system

Vilka IT-system behöver jag?

En guide till de vanligaste systemens användningsområden

 

Att veta vilka system och verktyg som behövs till vad, och vilka som är överflödiga, kan minst sagt kännas som en utmaning. Speciellt när det finns en uppsjö av olika lösningar och leverantörer. En sak som är säker är att om du jobbar integrerat med rätt typ av system så kommer mycket tid att frigöras. Ju fler system och funktioner som hjälper dig att effektivisera processer och stärka din verksamhet, desto mer sparad tid som kan läggas på annat.

I det här blogginlägget har vi samlat information om tre av de vanligaste systemen för att du ska få en bättre bild av vilka verktyg och system som kan hjälpa dig att stärka din affär och frigöra mer tid!

1. CRM-system

CRM står för ”customer relationship management” och handlar om just vad det låter som ­– hantering av dina kundrelationer. Eftersom alla företag är beroende av goda kundrelationer är de också beroende av ett CRM-system. I ett molnbaserat CRM-system kan du jobba integrerat och databaserat med såväl ärendehantering och sälj som analys och rapportering, bland mycket annat. Syftet med ett CRM-system är just att skapa nöjda kunder som ger långvariga relationer.

I Dynamics 365 är CRM (Sales) en del av en helhetslösning där du på ett smidigt sätt kan koppla ihop ditt CRM-systemet med dina övriga verktyg och program för analys, ekonomi, drift och service. Här kan du läsa mer om Dynamics 365.

2. Affärssystem

Ett affärssystem ska underlätta hanteringen av alla processer i din verksamhet – oavsett om det rör sig om ekonomi, försäljning, produktion, service eller drift.

Business Central är en heltäckande molnbaserad verksamhetslösning som hjälper dig att följa upp och styra era affärer, och därmed hålla bättre koll på ekonomin. Det är en effektiv affärslösning som kan anpassas helt efter din verksamhets behov – ni kan själva lägga till de funktioner och applikationer som ni har nytta av, och kan lika enkelt plocka bort de som inte gör någon nytta.

Om ditt företag redan har Dynamics 365 behövs endast en extra applikation för få ta del av Business Central och allt vad verktyget innehåller. Läs mer om vilka funktioner som erbjuds i Business Central här.

3. Business Intelligence (BI)-system

Ett analysverktyg hjälper dig att agera och ta de rätta besluten genom att hämta och visualisera data från ett eller flera av dina olika system.  Då kan du snabbt och enkelt få en överblick för att kunna analysera din verksamhet.

Analysverktyget Power BI ger dig det stöd du behöver för att kunna göra analyser och följa upp dina affärer. Du får även tillgång till en hel uppsättning av programvarutjänster och applikationer som tillsammans hjälper dig att omvandla data till visuella och interaktiva insikter.

Med Power BI är det enkelt att komma åt data och få den uppstaplad i en övergripande och pedagogisk vy. Därifrån kan du få insikter om vad som är viktigt och vilka förändringar som eventuellt behöver göras. Insikter kan sedan, lika smidigt, kan delas internt med berörda personer.

Power BI kan delas upp i tre delar där en del är Desktop-applikationen Power BI Desktop, en SaaS-onlinetjänsten Power BI Service och den sista molnapplikationen som fungerar för såväl Windows som iOS och Android. Dessa delar ger dig sammantaget en fullskalig lösning för analys och uppföljning. Läs mer om Power BI här.

 

Tid är en av de byggstenar som man behöver ta hänsyn till för driva en framgångsrik verksamhet. Andra viktiga aspekter är innovation, lönsamhet, kultur, förändring och attraktion.

Läs vår guide som berör samtliga av dessa delar (ladda ner via knapp nedan), eller hör av dig till Michel Maniscalchi så berättar han mer om hur ni kan frigöra tid genom att jobba integrerat med systemen i Microsoft Dynamics 365.

Guide: 6 viktiga byggstenar för tillväxt

Hur stärker du din verksamhet och banar väg för tillväxt och utveckling?

Ladda ner guiden här!