utvärdering av nytt CRM-system

3 tips – så kommer du till bukt med datakvaliteten över tid

Ett BI-verktyg är bra på att visualisera data och skapa underlag för analys – men om er data inte håller bra kvalitet från början är det svårt att ta fram träffsäkra analyser. Matematiken är enkel: om du inte kan lita på att datakvaliteten är tillräckligt bra kan du inte heller lita på den faktiska datan. Så, hur ska du göra för att säkra god datakvalitet, idag och imorgon?

Vi pratade med Anders Brunmarker, försäljningschef på Endeavor, för att få en bättre bild av hur du kan komma till bukt med datakvalitet över tid. Här har vi samlat hans tre bästa tips!

1. Tänk till innan

Att det brister i datakvaliteten beror ofta på att man inte har tänkt till innan. För att få fram givande analyser krävs det först och främst att er data är säkrad och uppdaterad – men ni behöver också fundera över och definiera vad ni vill få ut av den. Innan ni vet vad ni vill med er data är det svårt att göra analyser av den.

2. Kundkategorisering förenklar

Grunden till att ta fram så exakta analyser som möjligt är att det finns en strategi i hur er data ska hanteras, matas in och kategoriseras. För att plocka ut statistik om vad ni säljer på en viss kategori – så som en specifik region – krävs det att ni gjort grundjobbet med kategoriseringen. Så, innan ni börjar mäta och analysera behöver ni först och främst komma fram till hur ni vill kategorisera era kunder. Grundregeln är att ju mer underlag det finns att mäta utifrån – desto tydligare och mer exakta analyser kan ni utföra. Det möjliggör ett mer proaktivt arbetssätt.

3. Håll er uppdaterade och skapa rutiner

Om er data inte är uppdaterad, relevant och tillgänglig förlorar ni en stor del av nyttan med ert analysverktyg. Utan uppdaterade data har ni inte en fullt funktionell ratt att styra verksamheten med, och då kan det vara svårt att ta riktning.

Glöm inte att ta initiativ och skapa rutiner för att rensa er data och ta bort sådant som inte ska vara där. Och gör på samma sätt med ny relevant information – fyll på, kategorisera och uppdatera den!

 

Vill du veta mer om hur ni kan arbeta mer strukturerat för att komma till bukt med er datakvalitet?

 

I guiden ”Proaktiv försäljning med Dynamics 365” tar vi upp ytterligare exempel på hur ni kan hitta mer strukturerade arbetssätt genom att nyttja tekniken smart.  Ladda ner den här nedan ⇓ 

Guide: Bli proaktiv med rätt verktygslåda!

Guiden lyfter 5 framgångsfaktorer om hur du tar din verksamhet till nya nivåer genom proaktiv försäljning och Dynamics 365!

Ladda ner guiden här!