utvärdering av nytt CRM-system

Proaktiv försäljning – 3 nycklar för att lyckas!

Försäljning idag handlar inte enbart om att lösa dina kunders problem och släcka eventuella bränder. Istället måste vi hjälpa dem att få det bättre, på riktigt. Det kräver att vi som leverantörer tänker till, är kreativa och försöker hitta sätt att jobba mer proaktivt med sälj. Nyckeln för att lyckas är ofta en strukturerad säljprocess som backas av smarta IT-lösningar.

Här tar vi upp tre exempel på hur smart teknik kan hjälpa er att lägga grund för en mer proaktiv försäljning!

1. Förstå kunden med en 360-vy

För att förstå dina kunders beteenden behöver du kunna skapa en 360-vy som ger dig full överblick över kundens alla integrationer med ditt företag.

Ett CRM-system hjälper dig att samla all information på ett tydligt och strukturerat sätt som ger den överblick och inblick som behövs för att du ska förstå dina kunder på djupet.

Tänk på att fylla på, kategorisera och uppdatera för att få ut så mycket som möjligt av systemet. Grundregeln är att ju mer data du matar in, desto mer får du ut.

2. Skapa struktur

Det är många faktorer som spelar in för att lyckas skapa långvariga och hållbara kundrelationer. En strukturerad säljprocess är som tidigare nämnt en viktig del, men det krävs också ett strukturerat arbetssätt i stort.

Ett sömlöst samarbete mellan era olika team är avgörande. När information från support, sälj och marknad samlas och analyseras i ett och samma verktyg får ni alla den grund som krävs för att jobba integrerat.

Då kan ert erbjudande finslipas så att det lirar ännu bättre med era kunders behov. Allt detta kan ett heltäckande och molnbaserat CRM- och affärssystem hjälpa till med.

3. Sammanställ och analysera

Utan att titta på dåtiden är det svårt att förbereda sig för framtiden. Med ett Business Intelligence-verktyg, som Microsoft Power BI, kan du sammanställa data från flera olika källor och kombinera rapporter.

Det ger dig en bra överblick över er verksamhet och bättre förståelse för kunderna. Det är utifrån de här insikterna som du sedan kan sätta upp en solid och proaktiv säljstrategi.

 

Vill du veta mer om hur ni kan bana väg för proaktiv försäljning med hjälp av smart teknik?

I guiden “Proaktiv försäljning och tillväxt med Dynamics 365” går vi närmare in på just det. Ladda ner den här nedan! 

Guide: Bli proaktiv med rätt verktygslåda!

Guiden lyfter 5 framgångsfaktorer om hur du tar din verksamhet till nya nivåer genom proaktiv försäljning och Dynamics 365!

Ladda ner guiden här!