CRM- & affärssystem för framtiden

Allt börjar med data – så driver du affären framåt genom smart data

Visste du att organisationer som utnyttjar kunddata för affärsinsikter ökar sina intäkter med mellan 5 och 10 procent, samtidigt som de minskar kostnaderna inom två till tre år med mellan 15 till 25 procent? De här siffrorna är såklart inte slumpartade, utan resultatet av kloka beslut som baseras på en tydlig IT-strategi och en strukturerad och medveten hantering av data. Du och ditt företag kan också bli en av dessa organisationer, och det behöver varken ta en evighet eller kosta en förmögenhet.

Så, hur gör man? Vi frågade Lovisa Lissborg Nordenskiöld, affärsarkitekt på Endeavor, vad som är viktigt att ha koll på för att bli en av dessa organisationer. Här nedan har vi samlat det mest väsentliga under tre spännande rubriker!

1. Proaktivitet är en viktig del

Först och främst behöver vi gå från att tänka på vad vi har för data som vi kan använda, till att börja fundera kring vilka typer av beslut som behöver tas för att fullfölja vår strategi i verksamheten, samt vilka behov som finns.  Det är då vi har att göra med smart data.

Sen behöver det snarare handla om att sträva efter ”next practices”, än att hitta ”best practices”. Och förhoppningsvis är det en kombination av båda. För att lyckas krävs det alltså att vi lär oss att tänka annorlunda och hitta nya tillvägagångssätt. Men framförallt måste vi lära känna vår data – och därmed våra kunder.

Allt börjar med data – så driver du affären framåt genom smart data

 

2. Skapa starka upplevelser och relationer  

En framgångsrik organisation kännetecknas av överlägsna kundupplevelser och relationer. Gärna personliga. När du kan erbjuda en kundupplevelse, och skapa en relation med din kund som är långt bättre än den dina konkurrenter erbjuder, är chansen stor att kunden stannar hos dig. Och dessutom pratar gott om dig och ditt företag.

Det går att skapa en sådan kundupplevelse genom att nyttja kunddata på rätt sätt, helt enkelt genom att ta fram insikter och beslut som baseras på smart data. Din data ljuger nämligen inte – och ju förr ni lär er att dra nytta av den, desto snarare kommer du se positiva resultat.

3. Ta nästa steg mot en bättre kundupplevelse

Även om de flesta företag och organisationer redan samlar in och läser av data är det vanligt att stora delar av denna data upprätthålls i olika, separata system. Fler system att hålla koll på gör processen långsammare, samtidigt som risken för att kundupplevelsen bortprioriteras eller halkar efter ökar.

Med rätt system, och framförallt en tydlig datastrategi, kan du bland annat samla och ansluta din data, skapa rikare och mer specifika kundsegment, automatisera kundupplevelser och forma kundinformation så som du vill ha den.

Vill du veta mer hur du kan komma igång? Kontakta Lovisa direkt på Lovisa.nordenskiold@endeavor.se eller anmäl dig till vårt kommande webinar ⇓

Webinar: Kunddata skapar affärsmöjligheter

Väx & utveckla din affär genom att använda er din guldgruva - alltså din befintliga data!

Se webinar i efterhand >