Data eller magkänsla – hur fattar du de smartaste besluten?

Det säger kanske sig självt att beslut som baseras på faktiska data och inte gissningar resulterar i mer framgångsrika beslut. Trots det kan magkänslan ibland säga mer än all data i världen. I den finns nämligen sånt som vi (ännu) inte kan mäta – som uttryck, personkemi och känslor. Att fatta beslut på rätt grunder är med andra ord inte helt okomplicerat.

data-eller-magkansla-hur-fattar-du-de-smartaste-besluten.jpg

I det här blogginlägget förklarar vi vikten av databaserade beslut och hur dessa beslut, i kombination med en god fingertoppskänsla, kan leda företag till toppen!

Slå hål på dina kognitiva fördomar med hjälp av data

De flesta tycker nog att de kan ta objektiva beslut utan datastöd, men riktigt så enkelt är det inte. Kognitiva fördomar, eller bias, är en spännande vetenskap som handlar om hur vi fattar beslut baserat på vad vi redan vet och tycker. Dessa tankemässiga beteenden gör att vi, omedvetet eller inte, filtrerar bort och tolkar in information. Den nya informationen får därmed ingen ärlig chans. Det bästa sättet att minska den här typen av kognitiva beteenden är genom att fatta beslut baserade på användbara data.

Vill du läsa mer om bias? I den här artikeln från Business Insider får du inblick i de tjugo vanligaste kognitiva fördomarna.

Kvalificerade beslut genom data 

När du tar beslut med stöd i din verksamhets data kommer besluten sannolikt att vara mer framgångsrika. I alla fall om vi litar på en studie utförd av PwC Global Data and Analytics Survey 2016. Enligt den är datadriva organisationer tre gånger mer benägna att rapportera betydande förbättringar.

Enligt studien innebär då detta att ju mer ett företag betecknar sig som datadrivet, desto bättre blir det på objektiv mätning av finansiella och operativa resultat.

Datadrivna organisationer är tre gånger mer benägna att rapportera betydande förbättringar.

Kombinera magkänslan med data och nå hela vägen

De klokaste besluten kommer ur en kombination av användbar data och en kvalificerad magkänsla. Med denna typ av datadrivna samarbete kan Power BI eller Customer Insights utmana och stödja dig i din magkänsla, och hjälpa dig att ta rätt beslut.

När magkänslan säger en sak, och datan en annan, kan det till exempel vara klokt att gräva djupare i er data för att säkerställa att rätt beslut fattas.

Ta hjälp av ett analysverktyg!

Alla i din organisation kan dra nytta av ett smart analysverktyg. En säljare kanske är intresserad av uppföljning på specifika affärer, budget och mål, medan en CEO vill få en överblick över affärerna.

Oavsett vilket kommer rätt typ av dataanalyser hjälpa er framåt.

Innan du implementerar ett BI-system finns det några punkter som är bra att ha bockat av:

  • Se till att det finns stöd från ledningen
  • Se till att ni har en scopestyrning för projektet (att rätt arbete utförs)
  • Sätt upp tydligt mål och KPI:er
  • Säkerställ god datakvalitet
  • Engagera användarna och förbered dem på förändringen!

Är du redo att ta nästa steg mot mer framgångsrika beslut?

Med verktyg som Power BI och Customer Insights, ges ni en komplett plattform för att plocka ut användbar data och analyser.

Vill du veta mer?

Vi på Fellowmind har över 20 års erfarenhet av att implementera smarta CRM-system och intelligenta analysverktyg för företag i tillväxt. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig välja rätt är du varmt välkommen att höra av dig till Andreas Khemiri!