utvärdering av nytt CRM-system

Nyheter Dynamics 365 – hösten 2021

I oktober startar ytterligare en release-våg från Microsoft för Dynamics 365 och Power Platform. Detta innebär att det kommer släppas många nya och värdefulla funktioner som du som användare kommer kunna ta del av.

Vi har noga läst igenom de nyheter och förbättringar som kommer och plockat ut de delar vi ser kommer vara av intresse för dig som jobbar i systemen. Det släpps bland annat en ny integration mellan Dynamics och Microsoft Teams, en ny kundportal där slutkunden kan boka egna servicebesök, AI-funktionalitet på flera håll, exempelvis för att effektivisera skapandet av dina mailutskick, och mycket mer.

Klicka på länkarna nedan för att komma direkt till det stycke du önskar läsa eller scrolla bara ner och läs om alla nyheter!

 

1. Dynamics 365 – Customer Engagement 

1.1  Allmänt/Teams
1.2 Marknadsföring
1.3 Försäljning
1.4 Kundservice
1.5 Fältservice

2. Power Platform

2.1 PowerApps
2.2 PowerPortals

Vissa funktioner har släppts som Early Access, men de flesta släpps på från och med oktober 2021 till och med mars 2022.

 

1. 
DYNAMICS 365 – CUSTOMER ENGAGEMENT

1.1 Allmänt/Teams integration

Bli mer produktiv tack vare ny integration mellan Dynamics 365 och Teams
Oavsett om du jobbar med försäljning, kundservice, fältservice, ja.. oavsett – så släpper Microsoft nu en fantastisk integration mellan Dynamics och Teams. Detta gör att du kan chatta direkt i Dynamics, du kan knyta specifika chattar eller kanaler direkt till en affärsmöjlighet, ett ärende eller en arbetsorder.

Detta innebär att ni kan chatta om ett ärende utan att tappa huvudinformationen om det du sitter och jobbar med, du slipper växla mellan olika program på dator eller mobil. Du kan dessutom få förslag från andra handläggare som löst liknande ärenden du själv just sitter med.

Läs mer om hur du sätter upp Teams integrationen här.

 

1.2 Marknadsföring

Möjlighet att starta Power Automate flöden i Customer Journeys
Det har länge varit möjligt att anropa/trigga standard-workflow genom Customer Journeys men nu blir det äntligen även möjligt att anropa/trigga Power Automate-flöden genom Customer Journeys. Något som ger oss möjligheten att utnyttja all den funktionalitet som Power Automate har.

Det blir också möjligt att göra omvänt, att anropa/trigga en Customer Journey från Power Automate.

Läs mer > Leverera fantastiska kundupplevelser från Dynamics 365, Office och andra appar genom att utöka kundresor med Power Automate

Skapa segment för kontakter och leads i nya förbättrade segmenteringsverktyget
Fram till nu har det bara varit möjligt att skapa segment för kontakter men nu blir det även möjligt att skapa segment för leads utan att ha en Parent-kontakt kopplad. Detta lead kan sedan kontaktas direkt i en Customer Journey utan kopplad Parent kontakt.

Läs mer > Skapa segment för leads och anpassade entiteter i det nya segmenteringsverktyget

AI baserade förslag på innehåll i e-post
Vill ni ha inspiration och få förslag på ett grundmeddelande när du skapar ett e-postmeddelande för din målgrupp?

De AI framtagna innehållsidéerna kommer att genereras automatiskt genom att textinnehållet analyseras, därefter får du förslag på relevanta bilder från det nya tillgångsbiblioteket.

Detta kommer då att fungera som inspiration till ditt e-postmeddelande som du håller på att skapa. Bilderna taggas automatiskt, vilket såklart sparar tid.

Läs mer > Skapa e-postinnehåll enkelt och effektivt med AI-baserade förslag på innehåll

 

1.3 Försäljning

Lead routing
Att snabbt svara på inkommande leads, kan vara avgörande för om ni vinner eller förlorar en affär. Ju mer moget ett företag blir, desto mer komplexa blir behoven från potentiella kunder, vilket också gör det mer utmanande att upprätthålla ett snabbt svar och den personliga kopplingen.

”Lead routing” kommer att automatisera distributionen av leads mellan säljteam, samt hjälpa er med följande:

  • Maximera driftseffektiviteten
  • Förbättra kvalificeringstid
  • Förbättra säljarnas produktivitet
  • Snabbare återkoppling mot potentiella kunder
  • Högre kvalificeringsgrad: Lead till vunnen affär

Läs mer > Leaddirigering

Avancerad filtrering och sortering
Hur ser din verksamhet ut, hanterar säljarna många kunder, aktiviteter och har de svårt att prioritera på rätt saker?

Nu finns det en utökad filter och sorteringsfunktionalitet som gör det möjligt för säljaren att fokusera på rätt kunder, prioritera och spendera tiden mer effektivt. Aktivera den nya funktionaliteten och skapa filtreringar som är relevanta för just din affärsverksamhet.

Uppdateringen gör det möjligt för säljaren att filtrera information baserad på såväl standard som anpassade fält.

Läs mer > Avancerad filtrering och sortering

1.4 Kundservice

Enklare att söka upp serviceärenden
Med hjälp av en lättöverskådlig trädhierarki med ämnen blir det nu enklare att söka efter serviceärenden, kunskapsartiklar och produkter.

Trädhierarkin gör det möjligt att söka i överordnade ämnen och underordnade noder.

Läs mer > Modern kontroll för ämnesentitet

Kunskapsåterföring
Att skapa och underhålla artiklar är en viktig del i kunskapsåterföringen. Det kan vara både tidskrävande och utmanande att hålla artiklarna uppdaterade.

Nu förenklas processen och författarna får en enklare och mer intuitiv upplevelse för att lägga till och hantera bilagor i kunskapsartiklar.

Läs mer > Förbättringar av användbarhet för kunskapshantering

1.5 Fältservice

Engagera slutkunder – ny självbetjäningsportal för servicebesök
Nu släpps en efterlängtad självbetjäningslösning där kunden själv kan schemalägga och följa bokade möten i en portal.

Kunden ges en överblick över kommande besök, kan skapa nya bokningar eller planera om befintliga. Är det en aktuell bokning kan man dessutom använda funktionen ”Spåra min tekniker” för att veta hur nära teknikern är.

Läs mer > Engagera dina kunder med den nya hemsidan för kundupplevelser

Läs mer > Låt kunderna planera servicebesök med en enkel webbupplevelse

Resursplanering
Nya schemaläggningstavlan börjar bli fullständigt, i denna release har Microsoft lagt till återstående funktionalitet för att säkerställa att gamla och nya tavlan är i paritet.

Detta gör att ni nu enklare kommer kunna byta till den nya tavlan och samtidigt få med er all funktionalitet i ett mycket bättre gränssnitt.

Läs mer > Förbättrad användarupplevelse med nya förbättringar av schemaläggningstavlan

 

2. POWER PLATFORM

Även detta är bara ett axplock av de nyheter och funktioner som släpps från och med oktober, vill du sedan läsa mer, klicka här.

2.1 Power Apps

Förbättrad webbplatsöversikt i modellbaserade appar
Nu kan användare snabbare komma till objekt längre ner i webbplatsöversikten med mindre bläddring genom komprimerbara grupper

Stöd för teman i appar
Komponentbibliotek kan innehålla temaanpassade komponenter. Lösningsanpassning och möjlighet att paketera teman kommer också att läggas till.

Kommandodesignern
Man kan nu skapa kommandoknappar utan att skriva Javascript och även styra i vilken app knapparna ska synas i.

Dataverse Beräknade kolumner
Ett nytt sätt att skapa beräknade kolumner som är mer kraftfullt än tidigare och man kan använda funktioner i Power FX-kod för att beräkna värden i fält vilket ger många fler möjligheter än tidigare.

2.2 Power Portals

Ett av målen bakom Power Apps är att kunna leverera kraftfulla produkter och tjänster med ett minskad beroenden på kod, det så kallade ”low-code approach”. Power Apps Portals ger organisationer möjlighet att effektivt kunna arbeta med parter utanför sin organisation genom externa hemsidor som historiskt sätt har krävt mycket kod.

Detta medför en förbättrad portal för parter att kunna utnyttja och arbeta med datan lagrad i organisationers Microsoft Dataverse som anonyma eller inloggade användare.

Utrullningen av 2021 Release Wave 2 kommer med uppgraderade samt nya funktionaliteter för både användare samt utvecklare. Här är några av dessa, för att läsa om alla tillägg gör du det här.

Relevanssökning (Relevance Search)
Detta tillägg gör det nu effektivare att hitta relevanta poster genom att söka globalt bland tabeller och kolumner inom Microsoft Power Platform från Power Apps Portals.

Tillägget använder sig av konfigurationer och säkerhetsrättigheter som lagts upp och kommer så småningom bli standarden för global sökning inom Power Apps Portal.

Portals Web API support för Microsoft Dataverse custom actions
Strax kommer ett efterlängtat tillägg för utvecklare av Power Apps Portals. Framöver kommer förbättringar till funktionaliteten bakom portals Web API medföra att det nu blir möjligt att använda sig av Microsoft Dataverse custom actions.

Detta tillägg kommer öka möjligheten till mer komplexa operationer.

Vill du veta mer?

De nyheter vi har valt ut är bara ett axplock av de hundratals nya funktioner som nu släppts. Vill du läsa mer om Microsofts samtliga nyheter så hittar du information här:

Dynamics

Power Platform

Vissa funktioner har släppts som Early Access, men de flesta kommer  pushas ut först från början/mitten av oktober 2021 och fram till mars 2022.

För mer information är du välkommen att kontakta oss här.