CRM- & affärssystem för framtiden

Optimera kundresan med Power BI

 

Den stora mängd data som är tillgänglig för en säljavdelning innebär möjligheter till bättre kundinsikter, mer strategiska beslut samt bättre prioritering. Men det innebär också utmaningar. Att leta fram rätt data blir ofta en tidstjuv, och det kan vara svårt att få en god överblick över all information. Och dessutom dela samma information med hela verksamheten. Med en business intelligence-lösning på plats kan ni samla er data under ett och samma tak, och med hjälp av smart teknik låta systemet fatta rätt beslut åt er.

I det här inlägget besvarar vi några av de vanligaste frågorna som vi får om vårt business intelligence-verktyg, Microsoft Power BI. Vi går också djupare in på vad ni har att vinna på att jobba med en mer datadriven försäljning och marknadsföring.

Alla avdelningar nås av samma information

Power BI är en del av Power Plattform, som också består av Power Apps och Power Automate. Plattformen har ett användarvänligt gränssnitt som är lätt att navigera i. Det är dessutom enkelt att bygga och justera själv i plattformen.

Då Power BI är en del av Microsofts befintliga miljö har du tillgång till information som finns i Dynamics-molnet, som du kan använda i Power BI.

Power BI är framförallt smidig när ni är flera olika avdelningar som behöver dela och följa information.

Oavsett om du jobbar på säljavdelningen eller marknadsavdelningen behöver du till exempel ofta ha tillgång till samma information, och med större inblick i varandras processer är det enklare att samarbeta smart och smidigt.

Skapar algoritmer baserat på kundbeteenden

För att än mer stärka din analys och dina insikter kan du använda AI och Machine Learning-teknik. Här är det möjligt att sätta upp regler och algoritmer utifrån kundbeteenden, som sedan systemet använder för att fatta smarta beslut och visualisera trender och mönster.

Det kan röra sig om exempelvis data som kommer från CRM-system, Marketing Automation-system eller interaktioner i sociala medier.

Förutom att systemet skapar erbjudanden till specifika kunder baserat på tidigare köp eller liknande kunder, skapas ett underlag som säljavdelningen och andra avdelningar kan använda för att jobba mer proaktivt, var de än befinner sig. Ju mer data som samlas, desto smartare kan du jobba.

Med andra ord blir det så nära en spåkula du kan komma.

Agera när det behövs, och lägg tid på det viktiga

Power BI sparar tid genom att ge användaren en notifiering i de fall något behöver göras. På så sätt slipper man själv ta reda på det.

Tiden som tidigare gått till administration kan nu istället läggas på kundrelationer och utveckling av verksamheten.

 

Vår vision på Endeavor är att erbjuda digitala lösningar för att ge människor möjlighet att vara mer innovativa, och lägga mindre tid på sådant som tekniken numera kan göra åt oss. Vi är ute efter att människan ska ha mer tid för mer stimulerande och utvecklande aktiviteter.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig optimera kundresan med hjälp av Power BI? Kontakta oss här!