Kundcase ENdeavor - Så samlade Extenda alla sina bolag i samma ERP-lösning

Så samlade Extenda alla sina bolag i samma ERP-lösning   

 

Extenda Retail är en ledande leverantör av kassalösningar för retail-bolag. De vände sig till Endeavor för att få hjälp med att migrera tre olika bolag, i två länder, till en och samma ERP-lösning – inom loppet av bara ett par månader. Så här gick det till!

Får att lyckas med en så här stor och snabb migrering krävs stort engagemang, gott samarbete och rätt resurser på rätt plats. Vi på Endeavor älskar utmaningar och tvekade därför inte en sekund när vi fick frågan om att ta oss an implementeringen av det nya systemet.

Extenda har kunder i 35 länder

Med ett utbud som sträcker sig från kassalösningar och tech-verktyg i butik, till lageroptimering, back office och ERP, är Extenda en leverantör att räkna med. Idag levererar de lösningar till över 35 länder, och har en kundbas som sträcker sig över hela norden och vidare ut i Europa.

Ny ERP-lösning för samtliga bolag

För att ytterligare effektivisera sina processer och förenkla arbetet för sina medarbetare ville Extenda migrera till en heltäckande lösning som skulle fungera för samtliga bolag. Man ville skapa en enhetlig ERP-lösning och en gemensam process.

Endeavors uppdrag blev att hjälpa Extenda att implementera Dynamics Business Centrals ERP-system i alla delar av verksamheten.

Tuff deadline och nära samarbete

Detta omfattande systembyte påbörjades med en förstudie i april/maj, för att gå live i januari 2020. En tight deadline, med andra ord. Men med ett lika tight samarbete, och en gemensam vilja att hålla oss till deadline, lyckades vi komma i mål enligt tidsplan.

I projektet fanns inte tid för några misstag. En konstant dialog var viktigt för att ro det här projektet i hamn. Extendas driv och vilja att genomföra projektet blev helt avgörande för att det gick så bra som det gjorde.

”Extenda var oerhört drivna under hela projektets gång. En extern projektledare och en väldigt motiverad projektgrupp gjorde förutsättningarna mycket bättre för oss. Vi jobbade alla väldigt tätt ihop, flera dagar i veckan. Vi hade inte kommit i mål enligt plan utan den tid och det engagemang som las på det här projektet, inte minst från Extendas håll”, berättar Robert Brahm som varit lösningsarkitekt i projektet.

Vi hade inte kommit i mål enligt plan utan den tid och det engagemang som las på det här projektet, inte minst från Extendas håll,

– Robert Brahm, lösningsarkitekt Endaevor

Många pusselbitar att lägga

Även om Business Central är själva navet i den nya lösningen krävdes en del integrationer med Extendas övriga system. ERP-lösningen integrerades med Salesforce och med Extendas befintliga tidrapporteringssystem.

Idag innebär det att när säljarna lägger upp information från en affär i CRM-systemet, skapas automatiskt ett projekt i Business central. Det skjuts i nästa steg över till det externa tidrapporteringssystemet Jira, som är ett verktyg för projekt- och ärendehantering.

Resultatet

Resultatet av den gemensamma förflyttningen blev bland annat uppsnabbade processer, minskad administration, effektivisering av säljprocesser och en förkortad tidsram från månadsslut till att en faktura skickas ut.

Med Power BI har ledningen dessutom enklare access till sin data, och kan ta snabbare beslut. Men kanske viktigast av allt är att Extenda nu har den gemensamma överblick och ingående kontroll på bolagets alla flöden, som man saknade tidigare.

Det har varit ett rent nöje att få arbeta med Endeavor. Allt samarbete har hanterats fullt agilt i ett mixat team med både Endeavor och interna resurser i en och samma board.

– Jöran Marquardt, Engineering Manager på Extenda

Samtliga bolag, avdelningar och länder kan nu följa samma processer i realtid. Det gör att alla kan samarbeta och kommunicera bättre, utan att vara fysiskt nära. En avgörande aspekt för att fortsätta utvecklas och nå nya höjder!

 

Vi på Endeavor är glada över att ha fått vara med Extenda på denna spännande förändringsresa. Är ditt företag också redo att ta nästa steg mot effektiviserade processer, förenklad kommunikation, och i slutet av dagen, större avkastning?

På Endeavor vet vi inte bara hur system ska implementeras, utan också hur förändringen ska drivas. Kontakta oss så berättar vi mer om möjligheterna!

Anders Brunmarker

Anders Brunmarker

Försäljningschef

Anders är expert på affärssystem och kan allt om hur du kan få ut full potential i din affärsprocess.

anders.brunmarker@endeavor.se
+46 735 19 88 09